פיתוח בר קיימא


" כי לא תחפוץ בהשחתת העולם "
(מתפילת הנעילה של יום כיפורים)
המושג פיתוח בר קיימא נולד בעקבות המשבר הסביבתי בו מצוי כדור הארץ בו אנו חיים. משבר זה הינו, במידה רבה תוצאה של "זלילה" לא שקולה של משאבי הטבע, צריכה העולה על קצב התחדשותם של משאבים אלו, אנו שואפים להעלות את רמת החיים שלנו היום, מבלי לבחון את ההשלכות לעתיד, צריכה לא שקולה זו נעשית על חשבון העתיד!פיתוח בר קיימא ,sustainable development -הינו פיתוח העונה על צרכי ההווה מבלי להתפשר על יכולתם של הדורות הבאים לענות על צורכיהם, זהו פיתוח שיכול להתקיים לאורך זמן רב יותר כיוון שהוא אינו פוגע בבסיס המשאבים שהוא נשען עליהם.כלומר ניצול המשאבים נעשה בקצב המאפשר לתהליכים הטבעיים לחדש את מה שנוצל, באופן מאוזן.


המושג פיתוח בר קיימא מתייחס לשלושה מוקדים מרכזיים והם סביבה, חברה וכלכלה - בכל התחומים מסמל הפיתוח בר קיימא אורח חיים ומהות שיכולים להתקיים לאורך זמן מבלי לקרוס, תוך השארת מרחב בחירה רחב ככל שניתן לדורות הבאים, כך ניתן להתייחס לכלכלה ברת קיימא (בתוכה תיירות), לבריאות ברת קיימא, לחברה ברת קיימא, לחינוך בר קיימא וכו'...

קיימת הסכמה שאוכלוסיית העולם תמשיך לגדול ויחד אתה יגדלו גם צרכיה. כיצד ניתן יהיה לשלב בין פיתוח לבין הבטחת עתידם של הדורות הבאים?קיימוּת (Sustainability) זה המונח שבו משתמשים לתיאור פיתוח שעונה על הצרכים של ההווה, מבלי לסכן את היכולת של הדורות הבאים לספק את צורכיהם. פיתוח בר קיימא הוא מונח המתאים לכל היבט של חיים בצורה בת קיימא. למעשה, הסיבה העיקרית להידרדרות של הסביבה היא שיותר מדי אנשים משתמשים ביותר מדי משאבים ובטכנולוגיות שאינן בנות קיימא, ויוצרים יותר מדי פסולת. קיימוּת תשתפר על ידי אוכלוסייה קטנה יותר, צמצום של הצריכה ושימוש בטכנולוגיות "ירוקות" כמו מחזור ושימוש באנרגיות שמש או רוח.


את הרעיון של חשיבה על הדורות הבאים ניתן להבין אם רק נבדוק מה טווח הזמן של ההשפעות הסביבתיות של כל אחד מאיתנו. אנו יכולים לדבר על סוגים שונים של השפעות: השפעות שליליות כגון השלכת פסולת והשפעות חיוביות כגון נטיעת עץ או הגנה על בעלי חיים. פעולות שאנו מבצעים היום משפיעות גם על הדורות הבאים, לטוב ולרע:

  • פחית שימורים אשר מושלכת כיום לאשפה, תישאר איתנו למשך כ 100 שנה.

  • עץ זית אותו אנו נוטעים כיום, יהיה חלק מהנוף ממנו יהנו נכדינו ובניהם.

  • חלק מפעולות הפיתוח של בני האדם משאירות את השפעתן לטווחים ארוכים מאוד, למשל סלילת כביש.
למרות ההשפעות ארוכות הטווח של פעולותינו, טווחי הזמן של קבלת ההחלטות הן קצרים. תקופות השלטון של ממשלה או רשות מקומית (ראש עיר) עומדות על ארבע וחמש שנים.