אוכלוסיית התיירים המערבית בעלת האמצעים נאמדת ב-45 מיליון איש. אלה מחפשים את השילוב בין אתרי תיירות ומגורים ידידותיים לסביבה, בעיר וגם בטבע. (www.lib.cet.ac.il)
בשנים שחלפו מאז ועידת ריו, העמיקה המודעות העולמית לנושאים סביבתיים, כולל גם בתעשיית הנסיעות ותיירות. הדבר התבטא ביישום בשטח של העקרונות הנובעים מהמושג "פיתוח בר-קיימא". מעבר לכך, אנשי-העסקים הבינו שהתחשבות בצרכים סביבתיים טומנת בחובה גם הזדמנויות עסקיות. כך הדבר גם לגבי ענף התיירות והמלונאות, כולל חברות תעופה, חברות להשכרת רכב, בתי-מלון, סוכנויות נסיעות, מנהלות אתרים נופש וצרכני התיירות.
שני ארגונים בענף התיירות נטלו את ההובלה בנושא הסביבתי: האחד, Green Globe כדור הארץ הירוק שליד המועצה העולמית לתיירות ונסיעות, הגוף היחיד המוסמך להעניק "תו ירוק" לגורמים בענף. השני, Environmental Hotel Initiative International (המרכז הבינלאומי ליוזמת המלון הסביבתי). אירגון זה, עליו פרש את חסותו הנסיך צ'ארלס מאנגליה, מאגד את בתי-המלון בעולם שהנהיגו פרויקטים "ירוקים". שני ארגונים אלה הכינו הנחיות לאימוץ ממשק סביבתי על-ידי בתי מלון או אתרים תיירותיים, אשר בדומה לISO-14000 , אמור להביא להפחתת זיהום מים, קרקע ואוויר, לחיסכון באנרגיה ומשאבי טבע מתכלים אחרים ולהפחתת הפסולת המצטברת. המסר המרכזי: חסכונות סביבתיים אלה כרוכים גם בחסכונות כלכליים משמעותיים לבעלי העסקים. (www.edu-negev.gov.il)
מלונות צורכים סכום עצום של אנרגיה בכדי לענות על צורכי אורחיהם, מסביב לשעון. אם מלונות ישפרו את ביצועי צריכת האנרגיה בממוצע של 30% לשנה, חשבון החשמל הכולל יחסוך כ- 1.5 $ מיליארד דולר. מצב זה יחסוך קרוב ל 365$ ללילה למשך שנה לכל חדר במלונות המדינה. מלונות ארה"ב מבזבזים קרוב ל - 4 מיליארד דולר על אנרגיה בכל שנה. (www.energystar.gov)
רשתות בתי-המלון הגדולות בעולם, בהן הילטון, אינטרקונטיננטל, הולידיי אין והיאט כבר הצטרפו ל-Green Globe. חברת התעופה השווייצית סוויסאייר מציעה תפריט אורגני בטיסה. חברות התעופה הבריטיות וירג'ין ובריטיש איירוויס אימצו את עקרונות הניהול והשיווק הסביבתי. חברות להשכרת רכב, כמו הרץ או באדג'ט, משכירות גם מכוניות חשמליות, ובמקביל, מצמצמות את השימוש בטפסים ובניירת. לאחרונה, הן החלו לצייד את רכביהן במפות דרכים אלקטרוניות נטולות נייר. סוכנויות נסיעות כמו גראן נורד בפריז ואחרות בגרמניה, ממליצות רק על אתרים ומגורים שקיבלו "תו ירוק", בדרך כלל של מכון מוכר, או תו תקן 14000 ISO. גם הבנקים וחברות הביטוח עוקבים מקרוב אחר היעילות הסביבתית של חברות וארגונים.
משקיעים מעדיפים לעשות עסקים עם חברות שהוכיחו אחריות סביבתית, ועם מפעלים שהנהיגו טכנולוגיות 'נקיות' ובכך מגדילים את סיכוייהם להצליח. ארגוני הצרכנים, ואפילו התקשורת, מודעים לנושא הסביבתי ומתייחסים יותר לאתרי תיירות ידידותיים לסביבה.
למרבה הצער, הגל הירוק בתעשיית התיירות בעולם, עדיין לא הגיע לחופי ארצנו. שום גורם תיירותי, כזה השייך לרשת מלונות בינלאומית, לא אימץ באופן מלא ממשק סביבתי. הסיבה היא שכל מלון ברשתות ענק אלה, רשאי להחליט על כך בעצמו, ובארץ, כנראה שאין עדיין תמריצים לכך. (www.lib.cet.ac.il)
שום בית-מלון כחול-לבן עדיין לא זכה ב"תו ירוק", ואינו מנהיג ממשק סביבתי, אשר יקנה לו זכות לסימון Green Globe, והסמכה ל-ISO 14000.
שני התקנים הנ"ל מתייחסים למכלול הפעילויות במלון, ומחייבים את ההנהלה לפעול לשיפור מתמיד. בשלב הראשון יש לערוך סקר פנימי של המצב הקיים במחלקות השונות במלון, מבחינת היעילות, הרווחיות וההשלכות על הסביבה. על-פי הממצאים, יש לנסח המלצות לשינוי ולשיפור המערכת מבחינה כלכלית וסביבתית גם יחד. שלב חשוב ביותר בתהליך הוא שיתוף העובדים. יש לתת להם הסברים מפורטים על השינוי שעובר המלון ומטרותיו, ולהקשיב להצעות השיפור שלהם. (www.lib.cet.ac.il)
מכירים אתרי "תיירות ירוקים", ברי קיימא שילחו לנו....